Beetgaan (nat) is voor de tegenpartij 162 punten + de
door beide partijen gemaakte roem.
Verzaken is voor de tegenpartij (dus beide spelers) 162 punten
+ 100 strafpunten + de door beide partijen, tot het moment
van verzaken, gemaakte roem.
De verzakende partij (dus beide spelers) krijgt 0 punten.
Straf en bonuspunten dient men bij de roem te schrijven.
De meest gebruikte seinmethodes
In willekeurige volgorde zijn dit de manieren hoe mensen seinen:
Vraag aan je maat op welke manier hij seint, er zijn namelijk diverse mogelijkheden.
Je maat gaat, komt echter niet met troef uit, maar met een andere kleur: als hij met een
aas komt van die andere kleur, geeft hij aan geen boer van troef te hebben, als hij met een
kleintje komt heeft hij de boer wel. Hij hoopt dat de slag voor jou is, en dat je daarna met
troef komt ( zo hoog mogelijk uitkomen liefst geen troef 9 )
Je maat gooit op een slag die voor jou is een aas van een andere kleur (hij kan dan
natuurlijk niet bijlopen en kan ook niet troeven): dat betekent dat hij een lange kaart van
die kleur heeft waarvan zeker de 10, waarschijnlijk ook de heer. De kans op een pit is nu
groter. Als jij de baas bent met troeven, speel dan al je troeven uit, en kom daarna naar de
kleur waarvan de maat de aas heeft gegooid.
Je maat gooit op een slag die voor jou is een tien van een andere kleur (zie vorige item: kan
niet bijlopen en troeven): hij geeft aan helemaal geen sterke kaart te hebben, niet van die
kleur en waarschijnlijk ook niet van een andere kleur. Hij spekt met 10 punten. Kom in ieder
geval niet in die kleur terug later.
Omhoog seinen; ook hier weer op een slag van jou. De maat gooit een andere kleur, de
slag daarna nog een keer dezelfde kleur maar een hogere (bijv. eerst een 7 en daarna een
8): de maat laat zien dat hij in ieder geval de aas heeft van deze kleur
Omlaag seinen: lijkt op de methode hierboven; je maat gooit eerst een hogere en daarna
een lagere; hij geeft aan geen goede kaart van deze kleur te hebben
** Vuil afseinen: de eerste de beste keer dat je maat niet met jou mee kan lopen gooit hij
op een slag van jou een kleur. Hij geeft aan die kleur juist NIET te willen. Er blijven nu nog
maar 2 kleuren over die hij misschien wel wil (de laatste kleur is namelijk troef). De
volgende slag gooit hij nog een kaart op, een andere kleur dan hiervoor, en dan wil hij ook
die kleur niet, nu blijft er maar 1 kleur over waar hij waarschijnlijk 1 of meerdere slagen van
heeft.
Vuil afseinen met tegenkleur: zelfde als hierboven, maar gaat sneller. Stel: harten is troef.
Als je maat (als hij niet bij kan lopen) ruiten gooit wil hij ook ruiten. Als hij schoppen gooit
wil hij echter klaver. Als hij klaver gooit wil hij schoppen. Als de troef een zwarte kleur is
werkt het natuurlijk andersom.
Afseinen d.m.v. een plaatje te gooien: bij deze manier is het gooien van een 7, 8 of 9 een
manier om wel te seinen, je hebt dan een goede kleur hiervan; een boer, vrouw o fheer is
een manier om niet te seinen, je hebt hier een slechte kleur van